söndag 20 oktober 2013

Blandade länkar

Det här inlägget blir en sammanfattning över saker som intresserat mig under veckan, håll till godo!


1. Svenska proteingrödor
Så som de flesta verkligen borde veta vid det här laget så är mjölk och köttprodukter onödigt dåliga för miljön. Jag är en förespråkare för att dra ner konsumtionen, men då jag även är en realist så inser jag att detta inte kommer att hända innan miljöpartiet är i majoritetsregering... Och det kan ju dröja ett tag.

I vilket fall så är naturligtvis fodret som djuren ges till stor del ansvarig för de höga utsläppen av växthusgaser, eftersom vi ofta utfodrar med proteingrödor som växer långt härifrån. Den vanligaste proteinkällan är soja, vilket odlas på tvivelaktiga sätt på tvivelaktig mark i till exempel Brasilien.

Därför känns det bra att det forskas på alternativa grödor, videon nedan är ett inslag från SVT om försöksodling av Esparsett. Här finns lite mer info från SLU, dock från 2011, här finns SVT artikeln.





2. Myter om hållbar konsumtion
Nordiska ministerrådet har sponsrat en rapport som jag knappt kan bärga mig för att läsa.

"Målet med denna studie är att  skingra myter som motverkar hållbarhet
genom att kunskap om konsumentbeteende läggs fram. Syftet är att underlätta utvecklingen av effektiv hållbar konsumtionspolitik i Norden."

Och myterna de tar upp är:

  • Myt 1: Grön konsumtion är lösningen
  • Myt 2: Konsumenterna bör leda övergången till en hållbar utveckling 
  • Myt 3: Om alla gör lite kommer vi att åstadkomma mycket 
  • Myt 4: Små och enkla miljöåtgärder kommer att leda till större 
  • Myt 5: Mer information leder till hållbart beteende 
  • Myt 6: Att vädja till folks egenintresse är vägen till hållbart beteende 
  • Myt 7: Hållbarhet innebär att ”leva i grottor”  
  • Myt 8: Människor blir lyckligare om de tjänar mer pengar och höjer sin materiella konsumtionsnivå 
  • Myt 9: Privat ägande av alla sorters produkter är önskvärt – det är inte gemensam användning
  • Myt 10: Konsumtionspolitik är för kontroversiell för att accepteras 
Den rapporten kan man ladda ner gratis här


3. Det ekologiska lantbrukets klimatpåverkan
EPOK har skrivit en syntesrapport om det ekologiska jordbrukets miljöpåverkan och hur den kan minskas. Det är helt lysande, och precis sådan kritik av existerande system som jag gillar. Greppa näringen sammanfattade i en bra artikel här, och hela rapporten hittar du här.
 

Det var veckans skörd av saker som, överraskande nog, gjorde mig ganska nöjd. Det kan komma att dyka upp mer uttömmande inlägg när jag har tid att läsa och inte bara snoka upp rapporter. 



/Sabina

3 kommentarer:

  1. Det är bra att du snokar på.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Har inte läst din blogg så länge... men den är klart intressant. Dock skulle jag vilja ifrågasätta följande: "Så som de flesta verkligen borde veta vid det här laget så är mjölk och köttprodukter onödigt dåliga för miljön."
    Hänvisar till en annan blogg som har hyfsat gott renommé och han inlägg är:
    http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/radda-klimatet-at-mer-kott-och-drick.html
    finns några mer inlägg i samma tema på hans blogg.

    De och din kommentar ovan är motsatser och jag tror dessvärre mer på hans inlaga? Vad är dina belägg för din åsikt? och varför skulle i så fall han ha fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rickard! Kul att du läser och kommenterar.
      Det inlägg som du länkar till behandlar miljöeffekten från kött och mejeriprodukter producerat på naturbetesmark. Skribenten drar det här till sin spets, och "glömmer" att nämna att majoriteten av det kött som äts INTE produceras på det viset.

      Att använda lågavkastande mark för bete är ett utmärkt sätt att ta tillvara på både biologisk mångfald samt att producera kött. Dock kan jag utan att räkna på det enkelt se att det inte skulle kunna täcka vår nuvarande köttkonsumtion (där ca hälften är importerat). Med "onödigt dåliga" menar jag just att de är producerade på ett icke-hållbart sätt, trots att det existerar möjligheter för hållbar köttproduktion, om än i begränsad mängd.

      Sabina

      Radera