tisdag 15 oktober 2013

Stormen kring den gamla hamburgaren

En vän till mig tipsade om den här artikeln från aftonbladet. I korta drag kan jag säga att den handlar om en person som kallar sig hälsocoach och raw food-expert som köpt en hamburgare med tillbehör på McDonalds och sen förvarat detta livsmedel i fem år. Hennes chockerande resultat är att hamburgaren med pommes ser lika dan ut ännu, trots att den är fem år gammal (läsken skriver de ingen om, men min gissning är att den dunstat bort). McDonalds presschef förklarar detta med att maten helt enkelt torkat.

Vad tror jag som livsmedlare har hänt då?

Jag kan till en början säga att jag tror på vad presschefen säger, med vissa modifikationer och ytterligare förklaringar. Eftersom livsmedlena redan från början hade en låg vattenhalt, hög salthalt, och rimligtvis endel socker, så var det svårt för mikroorganismer att börja växa. En vanlig hamburgare (den som ingår i ett happy meal) innehåller frystorkad lök, inlagd gurka, senap, ketchup, kryddblandning, hamburgare och bröd. I de fem första ingredienserna kan i princip ingenting växa (en kombination av lågt pH, socker, salt och vatten). Hamburgaren är stekt och brödet rostat, vilket minskar vattenhalten. Jämför om du själv lämnar framme en bit rostat bröd, eller bara en skiva färskt: det torkar, det möglar inte. Hamburgaren är dessutom relativt liten, vilket ger mer yta per viktenhet, vilket leder till att det är lättare för den att torka.

När de lagrades (enligt hälsocoachen fortfarande i påse i en källare) så ledde detta till att de torkade ut mer till det att inget kunde växa, eller ingen synligt. Maten har ju ändå inte blivit testad med jämna mellanrum i ett laboratorium, så jag skulle inte vilja påstå att den ännu är säker att äta. Jag skulle också vilja undersöka förhållandena i vilka burgaren och pommesen har lagrats, dessa bidrar till stor del hur burgaren ser ut idag. Det skulle också vara intressant att göra om experimentet, om vi kan kalla det så, och lagra hamburgare under kontrollerade former, i olika fukthalt, och temperaturer, samt att ta regelbundna prover och kolla vad som händer. Att det här har hänt en gång, visst, men kan det upprepas, och vad händer då? Här är ett annat exempel, eller en myt, som visserligen är mindre verklighetsföankrad, men den visar på viktigheten av att göra experiment under kontrollerade former innan man kommer med påståenden.

Till slut skulle jag vilja säga att jag egentligen inte står på någons sida i den här frågan, förutom vetenskapens då. Mitt mål är bara att förklara vad som jag tror kan ha hänt, och varför det inte är ett helt tillförlitligt experiment. Sen tycker jag också att man inte borde äta "snabbmat" i allt för stora mängder, men någon gång då och då är ingen fara om man i övrigt lever ett liv i balans.

Vad tycker ni? Har ni fler frågor? Kommentera gärna!

MVH/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar